Brev:
MME, jern og grøntsager
19. juni 2011
Alder:
9 mdr.
MME, jern og grøntsager
Hej Helen.
Min søn er 9 ½ måned og får lige nu 3 flasker i døgnet (før middagslur, aften og nat). Det er meget forskelligt, hvor meget mme han samlet får pr. dag – det varierer ca. mellem 350-550 ml. Jeg er lidt i tvivl om, hvad vi i så fald bør gøre i forhold til hans jern-indtag…
Skal vi bare give ham jern engang imellem, hvis han den forrige dag ikke har fået så meget mme, og bør det i så fald være fuld dosis eller reduceret, da han jo har fået en del jern igennem de 350 ml.? Eller skal vi give ham jern hver dag uanset mme, så vi er sikre på, at han får nok?
Om lidt bliver han desuden 10 måneder, og så er det formentligt ved at være tid til at sløjfe den ene flaske… Bør vi dog alligevel fortsætte med de 3 flasker, når han ikke tager mere pr. gang, så vi er sikre på, at han får mælk nok?
Og så lige et spørgsmål om grøntsager… Mht. voksne taler man så meget om vigtigheden af at spise min. 600 gram frugt og grønt pr. dag. Gælder der lignende retningslinjer for babyer? Der er absolut ingen problemer i at få min søn til at spise frugt (mos, i stykker osv.) :o) Og han kan som sådan også godt lide grønsager (mos + rå eller let kogte i bidder - fx avokado, tomat, agurk, gulerod, ærter, broccoli, majs, græskar o.lign.), men han spiser bare typisk slet ikke lige så meget, som hvis det er frugt, der er tale om…
Mange hilsener,
M.