MME, jern og grøntsager

19. juni 2011

Alder:
9 mdr.

MME, jern og grøntsager

Hej Helen.

Min søn er 9 ½ måned og får lige nu 3 flasker i døgnet (før middagslur, aften og nat). Det er meget forskelligt, hvor meget mme han samlet får pr. dag – det varierer ca. mellem 350-550 ml. Jeg er lidt i tvivl om, hvad vi i så fald bør gøre i forhold til hans jern-indtag…

Skal vi bare give ham jern engang imellem, hvis han den forrige dag ikke har fået så meget mme, og bør det i så fald være fuld dosis eller reduceret, da han jo har fået en del jern igennem de 350 ml.? Eller skal vi give ham jern hver dag uanset mme, så vi er sikre på, at han får nok?

Om lidt bliver han desuden 10 måneder, og så er det formentligt ved at være tid til at sløjfe den ene ...

Annonce

... flaske… Bør vi dog alligevel fortsætte med de 3 flasker, når han ikke tager mere pr. gang, så vi er sikre på, at han får mælk nok?

Og så lige et spørgsmål om grøntsager… Mht. voksne taler man så meget om vigtigheden af at spise min. 600 gram frugt og grønt pr. dag. Gælder der lignende retningslinjer for babyer? Der er absolut ingen problemer i at få min søn til at spise frugt (mos, i stykker osv.) :o) Og han kan som sådan også godt lide grønsager (mos + rå eller let kogte i bidder - fx avokado, tomat, agurk, gulerod, ærter, broccoli, majs, græskar o.lign.), men han spiser bare typisk slet ikke lige så meget, som hvis det er frugt, der er tale om…

Mange hilsener,
M.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Sove inde

Når barnet sover inde, så er det sikreste at sove i egen seng, men i samme rum som forældrene - i hvert fald, når der er tale om et spædbarn. Det nedsætter risikoen for vuggedød.

Vælger du at sove sammen med dit barn, skal dit barn have ligeså meget plads, som hvis det sov i egen seng. Det skal have sin egen dyne og skal sove på en fast madras uden løse lagner, tæpper eller lignende.

Temperaturen skal være mellem 18-20 grader og barnet skal iklædes tøj, der passer...

Læs mere i Babylex

Sygt barn

Det er altid svært at vurdere hvad et lille barn fejler, og er du i tvivl er det altid en god idé at kontakte lægen. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

De mest almindelige sygdomme hos børn er: Forkølelse, øjenbetændelse, mellemørebetændelse, lungebetændelse, maveinfektioner og skoldkopper.

Symptomerne er ofte: Manglende appetit, ondt i maven, opkastning og diarré samt feber.

Hvis det bliver nødvendigt at indlægge barent på sygehus er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2